maandag 12 mei 2014

Dag 8: byebye Nederland(s)

Vandaag een dagje "rust" in Groningen, morgen verlaat ik Nederland na 55 km en waag ik me aan landen waarvan ik de taal niet begrijp. Spannend! In Spanje kon ik vorig jaar ook mijn plan wel trekken, dus ik heb er op zich geen schrik van.

Met mijn enorme fietstassen word ik snel aangesproken en gevraagd naar waar de reis heen gaat. Het praatje dat dan volgt is eigenlijk altijd heel tof en geven me weer wat energie. De winnaars van de week zijn:
- In de categorie meest gekregen vraag: "hoe kom je nou op dat idee?" (En dan volgt er wat gebloos, schouderophalingen, "kweetni", "zomaar" enzo :-) ).
- In de categorie weergerelateerd: "dankjewel om het slechte weer uit België mee te nemen, gisteren scheen de zon hier nog hoor".
- In de categorie gefluister in de verte: "welk dialect spreekt dat meisje? Dat is Belgisch".
- De hoofdprijs gaat naar: "dan zeggen jullie Belgen dat wij Nederlanders gek zijn! Je bent hartstikke gek man!"
- waren ook genomineerd: "en dat doe je heeeeeelemaal in je eentje?" ; "wel moedig hoor!" ; "zo! ik wens je veel sterkte"

7 opmerkingen:

  1. Ach, met gebaren en wat Engels met een lokaal accent geraak je ver :-) Succes en geniet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ze je niet begrijpen , hetzelfde herhalen maar dan op een heel luide toon durft ook wel eens helpen :-)
    Dat loopt wel los, met een handvol Engels geraak je a long way.
    Geniet ervan, een weekje weg, nog vier te gaan. x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fantastische onderneming, die fietsreis van jou. En ook tof dat je er alleen voor gaat. Je brengt me op ideeën. Alleen kan ik geen kaart lezen. Dumpen maar dat idee? Of kan een fiets-GPS mijn redding worden?
    Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Lies, in Nederland heb ik bijna geen kaart nodig gehad. De Noordzeeroute is supergoed aangeduid (net als de andere lange afstandsroutes) en ook de fietsknooppunten zijn goed aangeduid. In Duitsland is t iets minder goed aangeduid, de kaart heb je wel nodig hier. Ik heb een gps van tomtom gedownload op mijn tablet (+/- 50 euro) en 1x nodig gehad. Werkte perfect (ingesteld op "fiets") alleen was het wel de minder mooie fietsroute.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hardstikke gek, die Jana ;-) ! Maar moedig, avontuurlijk, een plantrekker en een goed schrijver!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het een gedurfde reis. Have fun.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Amai Nele, al die complimenten, ik ga ervan blozen :-)

    BeantwoordenVerwijderen